Blogger Widgets
Hye Peeps! ^^V -Thanks dear FOLLOWERS/BLOGGERS/READERS εїз Whatever you do, FIGHTING !! =P

Tuesday, February 19, 2013

Khasiat dan Keburukan memakan sushi

Assalamualaikum readers





Bukan sahaja enak, sushi juga menawarkan berbagai manfaat bagi tubuh. Kerana banyaknya jenis sushi, jumlah nutrisi yang terkandung dalam setiap gulungannya pun bervariasi. Sebagai contoh, sushi dengan topping ikan, ternyata kaya akan kandungan protein dan rendah kalori. Sushi tersebut juga mengandung lemak dan kolesterol yang rendah, sehingga menjadikannya makanan sihat. 

Salmon sebagai topping sushi juga mengandung omega-3 fatty acid, yang mampu menurunkan level kolesterol, tekanan darah dan risiko degupan jantung tidak normal. Selain itu, omega-3 fatty acid juga terkandung pada ikan makarel, tuna, dan herring.

Selain itu, nori atau lembaran rumput laut yang dikeringkan juga mengandung mineral yang kuat, iaitu, yodium, penting untuk fungsi hormon. Anda juga akan mendapat khasiat lain seperti magnesium, kalsium, zat besi, dan antioksidan fitonutrien dan asid folat dari makan gulungan dibungkus nori.

Namun, sushi juga mempunyai keburukan terhadap kesihatan.

Kalori 


Tampilan sushi yang digulung dan dipotong kecil-kecil ternyata menipu fikiran karena sebenarnya sushi mengandungi karbohidrat dan lemak. Misalnya, memesan tuna roll yang memiliki sekitar 200 kalori. Jika ditambah dengan mayones dan sos yang creamy, semakin menambah kalori dan lemak dalam sushi tersebut.

Bukan itu sahaja, saat berada didalam restoran, biasanya kita tak sedar akan jumlah yang dipesan, seperti memesan crunchy shrimp tempura roll yang ternyata mengandung lebih 500 kalori dan 20 gram lemak. Sos kedelai dan wasabi memang mengandung kalori rendah, namun sos kedelai mengandung sodium yang mempengaruhi kadar natrium yang tinggi.


Sumber Penyakit


Makan makanan mentah membuatkan badan terkena bakteria, virus dan parasit. Cacing gelang, misalnya, adalah parasit yang dapat masuk ke dalam perut.

Beberapa jenis sushi menggunakan ikan mentah, tapi kini menggunakan ikan yang beku yang ternyata lebih selamat. Proses pembekuan akan membunuh bakteri dan parasit, membuat ikan lebih selamat dimakan.

Ikan mentah memang kaya omega 3, namun boleh diganti dengan tofu, yang juga kaya akan omega-3.

Level Merkuri


Perairan terbuka, seperti sungai, danau dan laut dapat mengekspos ikan terkena
bahan beracun merkuri. Ikan tuna yang mengandung kadar merkuri yang jauh lebih tinggi, akan mengakibatkan risiko gangguan saraf, termasuk kerosakan otak, tuli dan buta.

Untuk mengurangkan risiko merkuri, sebaiknya tidak memesan terlalu banyak ikan-ikan tersebut. Atau menggantinya dengan belut atau telur ikan.

source: http://health.ghiboo.com


Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa 'ala ali Sayyidina Muhammad

Thanks For Reading. Get me your feedback[s] below. :)

4 comments:

THANK YOU KOMEN SINI :]