Blogger Widgets
Hye Peeps! ^^V -Thanks dear FOLLOWERS/BLOGGERS/READERS εїз Whatever you do, FIGHTING !! =P

Thursday, February 21, 2013

"Nak berjaya? Kita kena terajui minda kita dulu"

Assalamualaikum

Video ni dishare  blog theotherkhairul. So apabila menonton video ni, terasa sungguh impressive. Baguslah kalau semua rakyat malaysia menontonnya. Sedikit sebanyak dapat membuka minda sebab ianya menceritakan tentang bumiputera dan sikap-sikap masyarakat yang tidak asing lagi.



The facts is there.

74% isi rumah orang Melayu adalah dibawah RM2000.
22% je share saham milik Melayu.
43% student mendapat kerja minimum 3 bulan selepas graduasi.
57% bumiputera starting salary RM1500.

Cuma nak cakap satu sahaja bekenaan video. Kebanyakan bumiputera hanya mahir Bahasa Melayu. How about English? Walaupun kita tahu pentingnya kerana bahasa perantaraan dunia, masih ada yang berkata "cehh speaking konon". Ini adalah contoh manusia yang tidak pernah mahu melihat bangsanya maju.

Jika diperhatikan dalam video, mandarin turut ditekankan kepentingannya. Bercakap pada masa sekarang, mempelajari bahasa Mandarin tak lagi dianggap pelik atau "Mandarin? Buat apa nak belajar kalau tak guna."

dipetik dari ARKIB : 04/05/2011 Utusan

Graduan bumiputera wajar kuasai bahasa Mandarin

Golongan graduan bumiputera wajar menguasai pelbagai bahasa terutama Mandarin berikutan ia semakin penting di pasaran pekerjaan pada masa ini.

Pengerusi Pertandingan Pengucapan Awam Mandarin Universiti Teknologi Mara (UiTM) Se-Malaysia, Bok Check Meng berkata, kemahiran menguasai bahasa Mandarin dapat melahirkan graduan berkualiti.

Katanya, kepesatan ekonomi China dengan penduduknya lebih 1.3 bilion menyebabkan masyarakat dunia semakin berminat mempelajari bahasa Mandarin sebagai bahasa berkomunikasi.

''Bahasa Mandarin yang kini menjadi bahasa antarabangsa kedua selepas bahasa Inggeris perlu dikuasai rakyat Malaysia jika berhasrat mengembang perniagaan ke negara itu," katanya.

Check Meng berkata, rakyat China lebih meminati rakyat asing yang mahir bertutur dalam bahasa Mandarin berbanding bahasa Inggeris sekali gus memudahkan urusan perniagaan di negara berkenaan.

artikel penuh : utusan


Malah, rata-rata majikan memerlukan pekerja yang boleh bertutur dalam bahasa ini.



That's all. “Masa terbaik dalam hidup seseorang adalah masa ia dapat menggunakan kebebasan yang telah direbutnya sendiri” ― Pramoedya Ananta Toer


Thanks For Reading. Get me your feedback[s] below. :)

No comments:

Post a Comment

THANK YOU KOMEN SINI :]